Heemkundige Kring Sas van Gent


Thema:

Foto's

Verhalen

  • Nestor Wilmart
    16-6-2015

    Enige tijd geleden werd op eeen kaartenbeurs mijn aandacht getrokken door twee spotprenten met daarop een verwijzing naar Terneuzen. Nu is Terneuzen niet mijn verzamelgebied maar de naam Nestor op een van de kaarten kwam me bekend voor.
    Ik besloot de kaarten te kopen en ging op onderzoek. Al snel had ik de oorsprong van de kaarten te pakken. In een pas gelezen boek over de geschiedenis der spoorwegen, Gent -Terneuzen en Mechelen -Terneuzen van H.G Hesselink stond het verhaal van Nestor Wilmart, de zwendeldirecteur van Gent-Terneuzen. Ik had geluk, de twee prenten waren twee zeldzame spotprenten uitgegeven naar aanleiding van onderstaand verhaal . 

  • Molens van Sas van Gent
    16-6-2015

    Met uitzondering van de molenstomp die thans nog op het voormalige bastion Generaliteit aanwezig is, herinnert in Sas van Gent niets meer aan de windmolens die er eertijds in bedrijf zijn geweest. Toch hebben er gedurende kortere of langere tijd niet minder dan vier windmolens tegen en op de wallen gestaan. Daarnaast is in Sas van Gent aan het eind van de 17e eeuw en het begin van de 18e eeuw ook een rosmolen in gebruik geweest. Tot het begin van de 19e eeuw waren de korenwindmolens houten molens. Kort na 1830 werd de enige op dat moment nog aanwezige molen vervangen door een stenen exemplaar, waarvan het restant heden ten dage nog te zien is. Hierna zullen de windmolens en de rosmolen die in particulier eigendom waren, worden beschreven. Om een meer volledig beeld te krijgen zullen ook een boekweitmolen en een 19e-eeuwse rosmolen de revue passeren. Daarentegen zal de waterkorenmolen, een getijdemolen die altijd eigendom is geweest van de overheid en waarover reeds meermalen is gepubliceerd, geen onderdeel van dit artikel uitmaken. 

  • De geschiedenis van Sas van Gent
    16-6-2015

    Deze verhaallijn, die uit 4 hoofdstukken bestaat, laat de ontstaangeschiedenis zien van het Sas van Gent.

  • Van Sluis tot Stad
    16-6-2015

    Dit verhaal bestaat uit drie delen. Het behandelt de bouw van de sluizen, de aanleg van waterwegen en de primaire uitleg van de straten en wegen in de woonkern. De destijds gestichtte panden werden meestal van een benaming, verbandhoudend met het beroep van de bewoner(s), voorzien. Het terugvinden van deze namen van alle huizen is een essentieel deel van de volgende artikelen. Maar ook om eens een kijkje te nemen terug in de tijd. Wat nog beter is loop eens door Sas van Gent en vindt alle namen terug op de gevels. 

  • Maisverwerking
    16-6-2015

    Vele fabrieken hadden hun eigen uitgaven. Ook de toenmalige Glucose en Stijfselfabriek Sas van Gent. Hiermee probeerde men de eigen produkten onder de aandacht te brengen. We hebben dan ook zo'n boekje voor u letterlijk overgenomen. 

  • En toch ging
    16-6-2015

    “Er is geen staking, er zal ook geen staking zijn. De Directie kent geen staking en zij erkent geen staking. De fabriek werkt door en van toegeven is geen sprake”. Een brief met deze aanhef kregen de “bedienden en meesters”van de stijfsel en glucosefabriek “Sas van Gent” op 20 september 1929 te slikken bij de eerste schaft. Staakgeruchten deden de ronde, arbeidsonrust was aan de orde van de dag aan de vooravond van de dertiger jaren ook in de kanaalzone. 

  • NV Zeelandia
    16-6-2015

    Een verhaal over de oprichting en de geschiedenis van de N.V. Zelandia, later N.V. Stijfsel en Glucosefabriek "Sas van Gent", nog later C.P.C. (Corn Products Corporation, Cerestar en nu Cargill. 

  • Canisvliet en zijn omgeving
    20-6-2015

    Aan de hand van een aantal verhalen gaan we in op het ontstaan van de Canisvlietpolder en in het bijzonder de Canisvlietkreek. Deze restanten van de eens zo grote zeearmen die reikten tot aan de grens van het huidige Zelzate. 

  • Afscheid van een levensgenieter
    16-12-2015

    NonkeI Thuur is kortgeleden gestorven op de gezegende leeftijd van 98 jaar. Hij was één van die zeldzame, legendarische figuren die in de omgeving nog vele generaties zaI worden gememoreerd en in vele verhalen in het dorpscafé en na de j acht voor veel vrolijke gespreksstof zal zorgen. Dat hij slechts 98 jaar werd heeft hij aan zijn levensgeneugten te danken of zou hij het expres zo vroeg hebben laten afweten, omdat ik hem eens de wens van een andere tante (bijna even legendarisch) vertelde, die zei: "Ik hoop dat ik 99 word, dan zegt iedereen dat het jammer is dat ik nu al dood ga, terwijl ze zeggen, als ik op mijn honderdste jaar sterf, dat ik toch een schone leeftijd bereikt heb. "

    Er zijn meerdere verhalen onder dit hoofdstuk te lezen.

     

  • Suikerunie (E.N.C.S.)
    24-6-2015

    0p 27 juli 1899 werd in een te AXEL gehouden vergadering, besloten tot, oprichting van een COÖPERATIEVE BEETWORTELSUIKERFABRIEK te Sas van Gent en in de algemene vergadering, daar gehouden op 19 oktober 1890 werd de acte van oprichting der vereniging getekend. Deze acte bevatte tevens de volledige statuten en werd getekend door en namens 173 leden. Wij zouden de waarheid geweld aandoen indien we van dit alles een simplistische voorstelling zouden willen geven. Niets is minder waar! Een strijd, een verbeten strijd werd gevoerd en vele praktische moeilijkheden overwonnen waren. Toen het eenmaal zover was, kwamen soms onvoorziene internationale factoren een rol spelen. Toen bleek dat het bestuur de teugels stevig in handen had en zelfs tot offers bereid was. Maar laten we beginnen bij het begin. 

  • De vesting en zijn verborgen zaken
    28-6-2015

    Via de tekeningen die gelinkt zijn aan dit thema en gemaakt door Fer Slock in 1980 lopen we door de voormalige vesting. 

  • Uit het archief.... toen en nu
    16-12-2015

    Kleine verhalen of zaken die verlorn zijn gegaan of die men bijna is vergeten.
    Maar voor de geschiedenis van Sas van Gent toch belangrijk zijn om te onthouden.

     

  • Beurtschippers
    20-12-2015

    Beurtvaart was een vorm van scheepvaart, waarbij passagiers, vracht en vee volgens een dienstregeling langs een vast traject werden vervoerd. Het was een voorloper van het openbaar vervoer en was lange tijd aan vergunningen en verordeningen gebonden, vooral van lokale overheden. Het woord 'beurt' duidt in deze context op de geregelde volgorde waarin schippers moesten varen.

  • Carnaval
    08-2-2021

    -